Piriformis syndroom

Het piriformis syndroom is een pijnlijke klacht in de bilregio. Doordat de piriformis spier verkrampt raakt, kan er druk ontstaan op de onderliggende zenuw, de nervus Ischiadicus, die van de rug via de bil naar het been toe loopt.

Wat te doen bij het piriformis syndroom?

Fysiotherapie Amsterdam klachten

De zenuw raakt geïrriteerd en zorgt voor o.a. de volgende klachten:

stekende pijn aan of rond je bil

pijn aan de heup of uitstralende pijn naar het been

pijn wordt erger na lange tijd zitten of lopen/rennen

pijn neemt af als je op je rug gaat liggen

Herken je jezelf in deze klachten? Dan is het een goed idee om contact op te nemen met een geschikte fysiotherapeut

Wat zijn de oorzaken van het piriformis syndroom?

Er zijn verschillende oorzaken voor het piriformis syndroom.

De pijn kan o.a. ontstaan door:

• overbelasting

• spierzwakte

• een asymetrisch looppatroon

• andere oorzaken binnen de keten van het been en de lage rug

Tijdens de behandeling kijken we altijd verder dan de klacht zelf. We houden ook rekening met onderliggende oorzaken en leefstijl, zoals slaap, stress, voeding en beweging in het algemeen.

Behandeling van piriformis syndroom door de fysiotherapeut.

Hoe kan de fysiotherapeut helpen bij het piriformis syndroom? Tijdens het eerste gesprek zal je fysiotherapeut je diverse vragen stellen en een onderzoek uitvoeren.

Zo komen we er hopelijk snel achter waar het probleem vandaan komt en wat we kunnen doen om de pijn te verminderen.

Op basis van de diagnose gaan we verder met de therapie. We stellen een persoonlijk behandelplan op dat perfect wordt afgestemd op jouw situatie. Denk hierbij aan mobilisaties en massage van triggerpoints. Daarnaast krijg je diverse oefeningen die je samen met de therapeut kunt uitvoeren, maar ook thuis. Uiteraard geven we je ook advies over beweging en gewoontes die mogelijk het herstel belemmeren. Door samen te kijken naar je situatie kunnen we jou zo goed mogelijk behandelen en ervoor zorgen dat de klacht ook daadwerkelijk wegblijft.

Herken je jezelf in de klachten die passen bij het piriformis syndroom? Dan kun je bij elke fysiotherapeut uit ons team terecht. Binnen onze holistische visie kijken we niet alleen naar je klachten, maar ook naar de onderliggende oorzaken en leefstijl. Ontspanning en bewustwording zijn bij alle therapeuten belangrijke aspecten binnen de behandeling.

Maak vandaag nog een afspraak.